Covid-19

De wereldwijde pandemie waar wij ons al enige tijd in bevinden. Bij Context vinden wij het belangrijk dat de mens zelf weerbaar is op het moment dat er een virus rondgaat. En dat wij mensen zelfstandig weerbaar kunnen blijven. Dan kijk je al snel naar je immuunsysteem, oftewel je verdedigingssysteem wat het lichaam, uitzonderingen daargelaten, in staat zou moeten stellen om de strijd aan te kunnen met een virus als Covid-19. Onze coach Jordi is gecertificeerd omtrent revalidatie na Covid-19.

 

Het immuunsysteem

Dagelijks wordt er veel gesproken over risicogroepen, immuunsystemen, vaccins, seizoensinvloeden en het dragen van mondkapjes. Lockdown, 1,5 meter en handen wassen zijn inmiddels termen die voor ons niet meer weg te denken zijn.

Uitzonderingen daargelaten, komen ouderen, zwakkeren en mensen met (veel) overgewicht in het ziekenhuis terecht.

Zeer waarschijnlijk dat dit virus, net als vele andere virussen onder ons blijft.
En het is zeker niet ondenkbaar dat er nog meerdere zullen volgen in de toekomst.

Bij Context zorgen wij ervoor dat jouw immuunsysteem sterker zal worden. Aangezien bewegen, voeding, slaap en het managen van stress belangrijke pijlers van ons traject zijn, zorgen wij er voor dat jouw immuunsysteem er klaar voor is.

Het immuunsysteem of afweersysteem is het verdedigingssysteem van het menselijk lichaam. Het beschermt je tegen interne en externe ziekteverwekkers. Elk mens heeft een immuunsysteem en het bevindt zich door het gehele lijf, onder andere in je huid, darmen luchtwegen, bloed en lymfestelsel. De onderdelen van het immuunsysteem communiceren nauw met elkaar met als doel om bedreigingen voor het lichaam snel onschadelijk te maken.

De verschillende verdedigingsmechanismen van het immuunsysteem stoppen aanvallen op het lichaam en ruimen deze op. De informatie van een aanval wordt vervolgens opgeslagen en onthouden. Zo weet het lichaam bij een tweede aanval, hoe het een virus of bacterie effectief kan verslaan. Het immuunsysteem van een kind bevat nog maar weinig informatie. Een kind is daardoor vatbaarder voor specifieke virussen, zoals de waterpokken.

Het immuunsysteem is continu aan het werk. Dit merk je pas wanneer er een infectie ontstaat. Dan krijg je klachten zoals koorts, hoofdpijn of roodheid bij een ontstoken wond. Om deze klachten tegen te gaan moet het immuunsysteem je beschermen tegen lichaamsvreemde stoffen waaronder:

  • Bacteriën
  • Virussen
  • Schimmels
  • Parasieten

Wil je verdere verdieping over het immuunsysteem, kijk dan even verder bij onze gebruikte bron voor dit artikel op (Vos, 2021).

Hoe zorg jij zelf voor een zo optimaal mogelijk afweersysteem?

Omdat je immuunsysteem uit zo veel verschillende onderdelen bestaat en je weerstand ook moeilijk te meten is, is het lastig om precies aan te geven wanneer je onvoldoende weerstand hebt. Waar wetenschappers het wel over eens zijn, is dat een gezonde levensstijl je kan helpen om al die kleine onderdeeltjes van je immuunsysteem op peil te houden.

Eenvoudige tips om je immuunsysteem te versterken

  • Eet gezond en gevarieerd.
  • Zorg dat je voldoende slaapt.
  • Beweeg en sport regelmatig, bij voorkeur in de frisse buitenlucht.
  • Houd je vetpercentage binnen de normen.
  • Voorkom stress.
  • Let goed op je hygiëne.
  • Knip je nagels (dit klinkt misschien als een rare tip, maar lange vingernagels kunnen een voedingsbodem vormen voor bacteriën en ziektekiemen).
  • Rook niet!
  • Drink voldoende. Het Voedingscentrum raadt volwassenen aan om 1,5 tot 2 liter vocht per dag te drinken.

Een gezond en gevarieerd eetpatroon met voldoende groente en fruit is de basis voor een sterk immuunsysteem. Door gezond en gevarieerd te eten, zou je in principe alle vitamines en mineralen die je nodig hebt binnen moeten kunnen krijgen. Deze link van Holland & Barret bevat informatie over vitamines en mineralen waarvan is aangetoond dat ze een positieve invloed hebben op onze weerstand (S. Department of Health and Human Services, 2021).

Tip: De makkelijkste manier om te zorgen dat je genoeg variatie aan voedingsstoffen binnenkrijgt is ook nog eens een hele leuke: kies voor allerlei verschillende soorten fruit en groenten in zo veel mogelijk verschillende kleuren. Zo maak je jouw maaltijden niet alleen lekker vrolijk, maar zorg je ook dat je veel verschillende soorten nutriënten binnenkrijgt.

Coach Jordi heeft de opleiding “Revalidatie na Covid-19” behaald. Mocht je besmet zijn geweest met het virus en heb je het gevoel dat je nog met de naweeën kampt, dan wil je graag met de juiste begeleiding weer starten om fitter te worden. Het opbouw traject na covid-19 van coach Jordi is dan iets voor jou! Heb je vragen? Stel ze hier.

Bibliografie

  • Department of Health and Human Services, U. T. (2021). Immuunsysteem versterken. Opgehaald van Hollandandbarret: https://www.hollandandbarrett.nl/advies/weerstand/immuunsysteem-versterken/
  • Vos, K. (2021, November). Immuunsysteem. Opgehaald van Gezondheidsplein: https://www.gezondheidsplein.nl/menselijk-lichaam/immuunsysteem/item45089

 

Maak kennis met onze trainers

Coach

Yannick

“Ik vertel jou niet wat je moet doen, maar juist wat beter kan. Nu, meer dan ooit, is het de tijd om de grip op het leven terug te pakken. Mensen sterker zien worden op fysiek en mentaal vlak, geeft mij de energie om hen te helpen groeien. De energie die je er in stopt krijg je dubbel en dwars terug”

Coach

Jordi

“Niemand is hetzelfde en dat vraagt dat ieder traject weer iets anders van mij als coach kan vragen. Het is gaaf om te zien dat mensen letterlijk veranderen. Niet alleen qua fysiek, maar er worden meer bewuste keuzes gemaakt, oude gewoontes verdwijnen en nieuwe komen ervoor in de plaats. Er komt meer zelfvertrouwen. Door opgedane ervaringen tijdens het traject merk ik vaak dat het karakter ook steviger wordt.”

Wij helpen je graag!

Start Context
Whatsapp